Värdegräns för snatteri

Hej! Vart går gränsen mellan snatteri och stöld? Jag har läst i brottsbalken 1962:700 kap 8 men hittar inte vart gränsen går?

Lawline svarar

Hej! Det finns ingen gräns utsatt i lagtext utan man får istället se till rättspraxis. Praxis anger att värdegränsen mellan snatteri och stöld numera är omkring 1000kr. (Summan varierar, innan september 2009 var värdegränsen 800 kr) Men tänk på att tillgreppet kan betecknas som stöld även om det tagna föremålet understiger 1000 kr. Hänsyn tas till bl.a tillvägagångsättet vilket gör att den brottsliga handlingen kan betecknas som stöld även om det som tagits understiger värdegränsen.
Lawline RådgivareRådgivare