Uppsåt till snatteri

Hej! En allmän fråga: Om en person stjäl varor från en butik i tron om att värdet inte överstiger 500kr (vilket isåfall bör klassas som snatteri) men då det senare visar sig att värdet på de stulna varorna var på ca. 2000kr. Då klassas ju det som stöld men finns det någon förmildrande paragraf där personen i fråga trodde att värdet var betydande lägre?

Lawline svarar

Hej För snatteriansvar enligt 8 kap 2 § BrB krävs det att gärningsmannens uppsåt omfattar de objektiva rekvisiten i 8 kap 1 § BrB (som gäller stöld), dvs ett olovligt tagande av sak som tillhör annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, samt att tillgreppet innebär skada. När värdet av de olovligen tillägnade sakerna understiger 1000 kr bedöms brottet vanligen så som snatteri. Skulle värdet av de tillgripna sakerna överstiga 1000 kr och/eller objektivt sett tala för stöldansvar men inte omfattas av gärningsmannens uppsåt, är gärningen att bedöma som snatteri, förutsatt givetvis att det av uppsåtet täckta värdet understiger värdet för stöldansvar. Dvs om gärningsmannen inte haft för avsikt (uppsåt) att stjäla för ett värde som överstiger 1000 kr, bör denne inte kunna dömas till ansvar för stöld, då uppsåt för brottet saknas. Har gärningsmannen istället endast haft för avsikt att stjäla för ett mindre belopp än 1000 kr, bör denne dömas för snatteri, då gärningsmannens uppsåt täcker detta brott. Med Vänliga Hälsningar
Angelica HageRådgivare