FrågaAVTALSRÄTTAvtal16/06/2011

Krav efter trafikolycka

Min son var med om en trafikolycka för ca 12 år sedan.Vid detta tillfälle utföll viss ersättnig för skadan.Samtidigt skrev dom på ett papper där dom förbands sig att inte ställa ytterligare krav.Han har sedan många år problem med sin rygg hänförande till skadan. Kan krav ställas till försäkringsbolaget, eller är det kört?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Eftersom ett avtal har ingåtts om att inte ställa ytterligare krav, blir det problematiskt att återkomma med nya anspråk. I avtalslagen (https://lagen.nu/1915:218) finns ett antal ogiltighetsgrunder, såsom svek, då det går att angripa ett avtal om till exempel en avtalspart utnyttjat den andres trångmål eller beroende ställning. Men det verkar ej ha skett i detta fall, och då återstår möjligheten med 36§ avtalslagen. 36§ anger följande: Avtalsvillkor får jämkas eller lämnas utan avseende, om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Har villkoret sådan betydelse för avtalet att det icke skäligen kan krävas att detta i övrigt skall gälla med oförändrat innehåll, får avtalet jämkas även i annat hänseende eller i sin helhet lämnas utan avseende. Vid prövning enligt första stycket skall särskild hänsyn tagas till behovet av skydd för den som i egenskap av konsument eller eljest intager en underlägsen ställning i avtalsförhållandet. Det ska dock väldigt mycket till för att ett avtal ska jämkas eller lämnas utan avseende med stöd av ovan nämnda paragraf. Dessutom måste preskriptionstiden i trafikskadelagens 31§ (https://lagen.nu/1975:1410#P31) beaktas. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare