Särkullbarns rätt till arv - jämkning av testamente

Hej. Min far har varit sjuk i ca 3 år och gick bort för 2 månader sen. Ca 4 månader innan han gick bort gifte han sig med sin sambo som han bott ihop med i ungefär 6 år så huset m.m står på dom båda. Dom har även efter giftemålet skrivit ett testamente att hon ska ärva allt. Jag som är särkullbarn om jag tillkalla jämkning av testamentet? Har jag rätt att ärva något?

Lawline svarar

Hej! Jag utgår från att din fars sjukdom inte påverkade hans förmåga att tänka klart. När en person som var gift avlider tillfaller hela arvet den efterlevande maken, se 3 kap. 1 § ÄB. Ett undantag från detta är särkullbarn. Dessa har rätt att få ut sin arvslott direkt efter sin förälder, se 3 kap 1 § ÄB. Du har således rätt att få ut din del av arvet efter din far nu när han avlidit, trots att hans fru är i livet. Ett testamente kan aldrig göra dig helt arvslös. Du har alltid rätt till din laglott oavsett vad som är skrivet i testamentet. Laglotten är hälften av arvslotten, se 7 kap. 1 § ÄB. Eftersom testamentet kränker din laglott kan du påkalla jämkning av testamentet, se 7 kap. 3 § ÄB. Detta måste ske inom 6 månader från att du delgivits testamentet. Du behöver däremot inte väcka talan om jämkning utan det räcker att du tillkännager ditt anspråk till testamentstagaren (din fars fru). Förslagsvis sänder du din fars fru ett brev och sänder även en kopia till boutredningsmannen. Gör du inte detta inom 6 månadersfristen blir testamentet gällande trots att den kränker din laglott. Det skall dock påpekas att före särkullbarns rätt till arv finns en rätt för efterlevande maken att, om möjligt, få ut ett belopp motsvarande fyra prisbasbelopp, se 3 kap. 1 § st. 2 ÄB. I det här värdet inkluderas dock det den efterlevande erhållit vid bodelningen och det som utgörs av den efterlevandes eventuella enskilda egendom. Är så inte fallet måste du som särkullbarn vänta med att få ut ditt arv/delar av det till dess att efterlevande make avlidit.Då jag inte vet hur stort arvet är är det svårt att avgöra om detta blir aktuellt. För att summera: Rätten till din laglott kan inte testamenteras bort. Men du måste påkalla jämkning av testamentet till din fars fru. Lycka till!
Lawline RådgivareRådgivare