Skuldsätta sig inför skilsmässa?

Vi har varit gifta i 3 år (i juli) och jag vill skilja mig. Hon hotar att göra mig bankrutt eftersom det är min bostadsrätt och hon har inga skulder. Jag har heller inga skulder så jag undrar om jag borde skuldsätta mig nu genom bilköp för "att jämna ut det hela" Är det en bra ide? Jag kan inte köpa ut henne då jag har en inkomst på 9000kr/månad.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Av 7 kap. 1 § Äktenskapsbalekn (ÄktB.) följer att makars egendom är giftorättsgods om det inte gjorts till enskild egendom genom ett äktenskapsförord. I ditt fall är alltså din lägenhet giftorättsgods. Vid en bodelning som görs vid skilsmässa ska båda makarnas giftorättsgods ingå enlgit 10 kap. 1 § ÄktB. Vid beräkning av makarnas andelar i boet ska skulderna som är hänförliga till giftorättsgodset dras av mot värdet på giftorättsgodset enligt 11 kap. 2 § ÄktB. Detta ska göras för vardera make. Sedan läggs summorna samman från båda makarna och delas lika enligt 11 kap. 3 § Äktb. I ditt fall innebär det att du som din giftorättsgods har din lägenhet på 900.000 kronor och inga skulder. Din fru har inga tillgångar och därmed 0 kronor i giftorättsgods. Summorna slås ihop och ni får dela på totalen dvs. 450.000 kronor vardera. Om du skulle köpa en bil för tex. 100.000 kronor och genom att låna 100.000 kronor så kommer du istället som ditt giftorättsgods ha 900.000 kronor (värdet på lägenheten) + 100.000 kronor (värdet på bilen) - 100.000 kronor (värdet på skulden) = 900.000 kronor. Detta belopp får ni sedan dela på på samma sätt som innan. Som du ser förändrar detta inte hur mycket du får kvar. Här hittar du Äktenskapsbalken: https://lagen.nu/1987:230 Har du fler frågor eller det är något du undrar över är du välkommen att ställa en ny fråga. MVH Sebastian
Lawline RådgivareRådgivare