Överlåtelse av lägenhet genom gåva och uppskov vid framtida avyttring

Hej ! Jag har en fråga angående min situation. Jag är gift och vi bor ihop i en lägenhet som är obelånad som min fru äger. Den är värd ca 3 miljoner. Vi har idagarna köpt hus för 6 miljoner så nu håller vi på att sälja vår lägenhet där det som vi får ut för den ska skjuta in i huset och ta lån på resten. Jag och min fru har kommit överens om att jag ska "få" en miljon av de 3 som lägenheten är värd (eller en andel i lägenheten som ockå blir en andel huset som vi köpter). Hur ska vi göra det på bästa sätt utan att behöva skatta för den del som jag kommer ta del av (och sätta in i vårt nya hus). Behöver vi skatta för det? och hur gör vi det på ett bra sätt för alla? är en gåva en bra lösning? mvh

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. I ditt fall kan det uppkomma beskattning i två fall. Det ena är när din fru säljer en del av lägenheten till dig och i det andra fallet när ni säljer eran lägenhet. +Överlåtelse av del av lägenhet+ I mitt svara antar jag att målet inte är att förflytta pengar emellan er båda. Mitt förslag är att hon till dig genom gåva ger dig 1/3 av bostadsrätten. Då får du det värde på en miljon som du önskade. Av 44 kap 21 § Inkomstskattelagen (IL.) följer att kontinuitetsprincipen gäller i detta fall. Detta innebär att du övertar din frus tidigare skattemässiga situation för den delen som hon ger till dig. Dvs. du övertar hennes omkostnad för denna del. Om hon exempelvis köpte hela lägenheten för en miljon då blir hennes omkostnad för 1/3 av lägenheten 1/3 av en miljon. Detta blir även din framtida omkostnad. Vid beskattning beskattas skillnaden mellan ersättning man får för lägenheten och omkostnadsbeloppet. Genom att din fru ger dig 1/3 del för 0 kronor så behöver hon inte skatta något för överlåtelsen. Detta då hon inte har gjort någon vinst. I Sverige finns det inte längre någon gåvoskatt och beskattning utgår därför inte heller pga. det. Kontentan blir att du blir ägare till 1/3 av lägenheten med 1/3 av din frus omkostnadsbelopp för denna del. Din fru äger 2/3 med 2/3 av omkostnadsbeloppet. Ingen beskattning utgår. +Försäljning av lägenhet och köp av hus+ Vid försäljning av lägenheten behöver ni skatta för vinsten ni gör. Beskattnign sker på skillnaden mellan omkostnadsbeloppet och ersättningen. Dock finns det möjlighet till uppskov. Denna möjlighet ges i 47 kap. IL. Uppskov innebär att du inte behöver beskatta vinsten direkt utan den skjuts framåt i tiden. Istället utgår varje år en schablonskatt på den uppskjutna vinsten med cirka 0,5% (47 kap. 11b § IL). Förutsättningar för att få uppskov med skatten är att du vid försäljning av din bostadsrättt (ursprungsbostad) köper en ny bostad (ersättningsbostad) som du sedan bosätter dig i (47 kap. 2 § IL). Uppskov medges upp till ett tak på 1.450.000 kronor. För att få uppskov med hela vinsten upp till taket krävs det att ersättningen för din nya bostad överstiger eller är lika med ersättningen du fick när du sålde din bostadsrätt (47 kap. 7 § IL). Observera att taket på 1.450.000 kronor gäller för hela huset. Om du blir ägare till 1/2 huset får du ta del av 1/2 uppskovsbeloppet. I ditt fall så innebär det följande. Din skatt blir skillnaden mellan ditt omkostnadsbelopp och ersättningen för din del av lägenheten (dvs. 1/3 av 3 miljoner). Av denna vinst kan du göra uppskov med ett belopp upp till 725.000 (1.450.000/2). Den del av vinsten som överstiger detta belopp måste du dock skatta för. För din fru blir det samma sak men istället blir det skillnaden mellan hennes omkostnadsbelopp och ersättningen för hennes del av lägenheten (dvs. 2/3 av 3 miljoner). Något att tänka på är att se till så att hon inte har en vinst som överstiger 725.000 kronor alternativt att hon genom att äga mer av huset får en större del av uppskovsbeloppet. Detta för att beskattning ska undvikas helt och hållet. Här hittar du Inkomstskattelagen: https://lagen.nu/1999:1229 Har du några fler frågor eller om det är något annat du undrar över är du välkommen att ställa en ny fråga. MVH Sebastian
Lawline RådgivareRådgivare