Enskild egendom vid bodelning

Min man vill skiljas och vill att jag skriver på pappren. Är det något jag bör tänka på innan jag gör det? Jag har en fritidsfastighet i utlandet som jag äger med andra familjemedlemmar. Jag har fått den i gåva och denna fastighet skall vara skriven som enskild egendom. Kan han då få del av den?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Vid en skilsmässa skall en bodelning ske. Vid bodelningen delas makarnas giftorättsgods och makarna får hälften var. Dock ingår inte enskild egendom i giftorättsgodset, vilket alltså innebär att den kommer att lämnas utanför bodelningen. Du behöver därmed inte oroa dig över fritidsfastigheten, den lämnas utanför bodelningen. Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare