Köp av sexuell tjänst och koppleri

Hej, jag har två frågor jag väldigt gärna skulle vilja ha svar på. 1. Är det lagligt att ingå i en långsiktig relation (som kan omfatta sexuella aktiviteter) som bygger på ekonomiskt stöd? Dvs att person A ekonomiskt stöder person B i utbyte mot eventuella sexuella tjänster. Båda gör det av fri vilja. 2. Med tanke på föregående fråga, skulle det vara lagligt att matcha och föra ihop dessa parter, mot en avgift. Tacksam för svar. Mvh

Lawline svarar

Hej Det du beskriver låter som brottet köp av sexuell tjänst i Brottsbalken 6 kap 11 § (https://lagen.nu/1962:700#K5P5) och kan leda till böter eller fängelse i högst sex månader. För att det ska ses som detta krävs att det sker en sexuell förbindelse mot ersättning vilket du beskriver att det kommer göra. Det spelar ingen roll om båda gör det av fri vilja eller om det är någon annan som utger ersättningen. När det gäller din andra fråga så är det inte lagligt att ta en avgift för att matcha ihop dessa parter utan det är att anse som koppleri enligt brottsbalken 6 kap 12 § (https://lagen.nu/1962:700#K5P5) eftersom denna personen ekonomiskt utnyttjar att någon annan har sexuella förbindelser. Med begreppet sexuell förbindelse menas främst samlag, men även annat sexuellt umgänge faller under bestämmelsen. För koppleri är straffet fängelse i högst fyra år. Eventuellt kan brottet ses som grovt koppleri och då leda till fängelse i lägst två och högst åtta år. Det förutsätter att brottet avsett en verksamhet som bedrivits i större omfattning, inneburit ett hänsynslöst utnyttjande av annan eller medfört betydande vinning. Hoppas du fått svar på din fråga. Mvh
Elin KarlssonRådgivare