FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/05/2011

Vilka blir konsekvenserna av att inte inställa sig till verkställighet av ett fängelsestraff?

Hej! Jag blev dömd till 11 månader för ett narkotika relaterat brott och nu vill dom att jag ska ställa in mig inom kort. Sökte uppskov för 3 månader pga familj men det nekades då jag inte kunde styrka att jag har ett stadigt jobb. Min fråga är då: Vilka blir påföljderna av att inte inställa sig i tid till ett fängelsestraff? Kan man få någon form av påbackning på sin strafftid eller kan den s.k. "2/3:e dels regeln" dras in på något sätt? Tacksam för svar. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för fråga! I 10 § andra stycket lagen om beräkning av strafftid m.m. stadgas att om den dömde inte inställer sig till det utdömda fängelsestraffet så ska polismyndigheten (på begäran av Kriminalvården) i den ort där den dömde vistas "låta förpassa honom till anstalten". Av 11 § framgår att den dömde i anslutning till detta får placeras i häkte eller arrest i avvaktan på beslut om anstaltsplacering eller om det behövs med hänsyn till transportförhållandena. I lagens 23 § stadgas att när avbrott äger rum i verkställigheten så ska det antal dagar som avbrottet varar läggas till slutdagen. Någon annan "bestraffning" av utebliven inställelse stadgas inte i denna lag. Gällande frågan om villkorlig frigivning eller "2/3:e dels regeln" kan dras in på något sätt är svaret följande: Reglerna om villkorlig frigivning finns i 26 kap. 6-7 §§ i brottsbalken. Utgångspunkten är att villkorlig frigivning ska ske när 2/3 av fängelsestraffet har avtjänats. Om det finns synnerliga skäl mot sådan frigivning så ska den skjutas upp. Synnerliga skäl är ett högt krav och i lagens kommentarer står att det ska göras en helhetsbedömning av allt som inträffat under anstaltsvistelsen. Huvudregeln är att det krävs att den dömde brutit mot reglerna +vid ett flertal tillfällen+ för att det ska bli fråga om att "dra in" den villkorligt medgivna frigivningen. Hur många tillfällen som krävs är beroende av hur allvarlig överträdelsen är. I lagens förarbeten kan man vidare läsa att: "uppskjuten villkorlig frigivning bör endast komma i fråga om man i det enskilda fallet kan peka på att den intagne på ett klart och allvarligt sätt har brutit mot de regler som gäller för verkställigheten. Vid bedömningen av om det finns synnerliga skäl mot villkorlig frigivning skall det alltså särskilt beaktas om den intagne på ett allvarligt sätt har brutit mot de föreskrifter och villkor som gäller för verkställigheten." (prop. 2005/06:123, s. 56) Sammanfattningsvis kan alltså sägas att konsekvensen av ett eventuellt vägrande av inställelse vid anstalt blir att polisen förpassar dig till anstalten. Då det inte skulle vara fråga om en misskötsamhet +under+ anstaltsvistelsen (utan dessförinnan) är jag osäker på om om reglerna om villkorlig frigivning överhuvudtaget skulle aktualiseras. Som framgått av ovan ska det dock ändå relativt mycket till för att det ska bli aktuellt att skjuta upp tidpunkten för villkorlig frigivning. Mitt råd till dig är dock ändå att inställa dig vid anstalten vid angiven tidpunkt. Du hittar de ovan angivna bestämmelserna i dessa lagar: https://lagen.nu/1974:202#P12S1 och https://lagen.nu/1962:700#K26P6S1. Hoppas att mitt svar varit till hjälp, skriv gärna igen om du har fler frågor! Vänligen, Paulina Nilsson
Paulina NilssonRådgivare