FrågaAVTALSRÄTTAvtal25/05/2011

Avtal slutet genom betalning av fakturor

Jag har sagt upp mitt bredband som jag har förskottsbetalat/kvartal. Eftersom jag inte kommer att utnyttja det hela kvartalet så vill jag ha tillbaka återstoden av pengarna. Enligt leverantör så gör de inte detta och hänvisar till avtalet som jag har tecknat. Problemet är bara att jag inte har skrivit under avtalet utan jag har båda avtals kopiorna med deras underskrift men inte min. Då hävdar leverantören att jag genom att betala fakturorna har godkänt avtalet. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Avtal kan slutas på andra sätt än genom undertecknande av ett avtal. Det du beskriver är ett så kallat konkludent handlande, vilket innebär att du godkänner avtalet genom att handla så som avtalet stadgar. Betalar man fakturor för en tjänst är det med största sannolikhet att anse som ett sådant konkludent handlande, och du är därmed bunden av avtalet. Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare