FrågaFAMILJERÄTTAdoption23/05/2011

Adoption och arv

Hej jag har en fråga, vi säger att "Pär" tidigare varit tillsammans med en tjej som han omedvetet gjort gravid och han lämnar sedan henne utan att veta om att hon är gravid, tjejen bestämmer sig då för att adoptera bort barnet. Men Pär har skaffat sig en ny fru och de har ett gemensamt barn. vad händer om både "Pär" och hans fru plötsligt dör och den adopterade dottern dyker upp? Hur blir det med arvet då? hoppas min förklaring går att förstå

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! I Sverige finns den så kallade starka adoptionen. Den innebär att alla band till den biologiska familjen klipps, även de rättsliga. När en adoption gått igenom är man därför rent rättsligt inte barn till de biologiska föräldrarna längre. Därför kan man heller inte ärva de biologiska föräldrarna efter genomförd adoption. Den adopterade dottern ärver alltså inte "Pär" när han avlider. Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare