Straff för snatteri

Hej! Min sambo har snattat vid ett par tillfällen han har fått böter vid fem tillfällen på ca 6000:- var gång. Nu påstår en väktare att han snattat men det är inte han som gjort detta, hans körkort blev stulet och denna man som hittat kortet har använt sig av körkortet då han greps. Väktaren identifierade min man på ett passfoto hos polisen som är 5 år gamalt och han är blond och väger 70kg idag är han mörk och väger ca 100 kg. Väktaren sa i rättegången att sambon haft en dyr brun väska som han stoppat ner saker i för 338:- min sambo äger ingen dyr brun väska har alltid en ryggsäck. Har rätten rätt till att dömma hårdare eftersom han tidigare har domar på sig för snatteri? Han har stora skulder ca 500,000:- och tjänar ca 276000:- och lever på existens minimum. Vad kan straffet bli?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det är mycket svårt att uttala sig om vad straffet kan tänkas bli för din sambo. Men jag kan redogöra för hur domstolen resonerar när de ska bestämma påföljd för ett brott. I Brottsbalken 8:2 står det om brottet snatteri. Straffet är böter eller fängelse i maximalt 6 månader. När någon återfaller i brott kan påföljdsvalet (alltså om straffet blir böter eller fängelse) för brottet påverkas, se Brottsbalken 30:4 st 2. Det kan bli så att straffet då blir hårdare. Så ja, rätten har laglig rätt att döma hårdare när det finns en tidigare, likartad brottslighet, men det innebär inte nödvändigtvis att de kommer göra det. Det är även andra omständigheter som tas hänsyn till, såsom värdet på det som tagits, och anpassningsmöjligheter för din sambo. Domstolen ska även försöka använda en annan påföljd än fängelse i första hand, se 30:4 st 1 och 29:5 i Brottsbalken. Jag hoppas det gav dig någon klarhet även om det som sagt är svårt att svara på vad en påföljd blir i ett enskilt fall. Länk till Brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700 Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare