Straff för stöld av damsugare

Hej! Handlade med självscanning i januari 2011 och råkade ut för avstämning. Med mig hade jag en dammsugare för ca 2500 kr som jag inte hade scannat in eftersom jag var helt säker på att man skulle betala garanti-försedda varor i annan kassa eller kundtjänst för att få garantin utskriven. Dessutom hade det blivit fel med typ en schampoo-flaska. Jag förklarade för kassörskan att jag trodde att jag skulle gå till annan kassa med dammsugaren.Idag damp det ner en kallelse till polisförhör. Kan de polisanmäla utan att meddela det innan? Vad kan påföljderna bli? jag hade verkligen inte uppsåt. Hur bevisar man det?

Lawline svarar

Affären kan göra en polisanmälan utan att meddela dig först. De är åklagaren som har bevisbördan för att du hade uppsåt. Det är dock bra om du kan presentera en rimlig och logisk förklaring till hur situationen uppstod. I praxis har uppställts en gräns för när ett brott bör betraktas som snatteri eller stöld. Vid värden över 1000 kr brukar domstolen betrakta tillgrepet som stöld. Straffet för stöld är fängelse i högst två år. Det betyder dock inte att du blir dömd till fängelse. Vilken påföljd som döms är svårt att svara på då påföldsvalet beror på omständigheterna i de enskilda fallet samt dina personliga förhållanden. Det är inte omöjligt att om domstolen finner dig skyldig till stöld att du döms villkorlig dom, om du är ostraffad tidigare.
Lina RadovicRådgivare