EGENMÄKTIGT FÖRFARANDE

En bekant till mig beställde ett par dyra Gucci-skor frrån Italien. När pakeket kom så fick hans syter syn på dem och ville ge dem till sin pojkvän, så hon lämnade pengar till sin bror för dem och tog dem utan att ens ha frågat honom. Visst är väl detta olagligt? Och visst skulle han kunna anmäla henne om han vill? Vad kallas det om man gör såhär?

Lawline svarar

Hej, Självklart är det brottsligt att göra som din bekantas syster har gjort och visst han din bekanta anmäla henne. I och med att hon har lämnat pengar för skorna så har din bekanta dock inte lidit någon skada i juridisk mening, så hon kan inte dömas för stöld. Här handlar det istället om brottet egenmäktigt förfarande enligt Brottsbalken 8 kap. 8§. När det gäller egenmäktigt förfarande finns det en begränsning i åtalsrätten när offret och gärningsmannen är nära släkt. För att en åklagare ska få väcka åtal krävs att målsäganden (brottsoffret) anger brottet till åtal eller att åtal är påkallat ur allmän synpunkt. I det här fallet kan jag med stor säkerhet säga att åtal inte är påkallat ur allmän synpunkt. Vill din bekanta att åtal ska väckas måste han därför själv ange brottet till åtal vilket han kan göra hos polisen eller hos en åklagare. Väljer sedan åklagaren att inte väcka åtal kan din bekanta själv föra talan. Du kan läsa mer om egenmäktigt förfarande i Brottsbalken, som du hittar här: https://lagen.nu/1962:700#K8 Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp, hör gärna av dig om det är något mer du undrar över. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare