Gränsdragningen mellan försök till våldtäkt och andra sexualbrott

Var drar man gränsen för sexuellt ofredande/ofredande och försök till våldtäkt? Eller snarare - hur kan man påvisa att någonting är just försök till våldtäkt (sexuellt tvång osv). Vad behöver vara uppfyllt? /Lite vilse i begreppen. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Lagrummet om våldtäkt finns i 6 kapitlet 1 § i Brottsbalken (BrB). För att dömas för våldtäkt krävs att gärningsmannen ”genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag”. Bestämmelser om försök till brott återfinns i 23 kapitlet 1 § BrB. För försök straffas den som påbörjat ett utförande utan att brottet fullbordats, om det förelegat fara för brottets fullbordan eller sådan fara varit utesluten endast på grund av tillfälliga omständigheter. Detta innebär att för att det skall kunna bli fråga om försök till våldtäkt måste det ha förelegat fara för att alla rekvisit i bestämmelsen om våldtäkt skulle uppfyllas. Alternativt att denna fara var utesluten endast på grund av tillfälliga omständigheter. Inte alla brott är straffbara på försöksnivå men enligt 6 kapitlet 15 § är försök till våldtäkt straffbelagt. Svårigheten här ligger i att kunna bevisa att gärningsmannen faktiskt hade tänkt att våldta sitt offer om denne fått chansen, det vill säga att fara för brottets fullbordan faktiskt förelåg. Om man inte kan bevisa detta kan det istället bli fråga om en rad andra brottsrubriceringar. Ett exempel kan vara då gärningsmannen efter att ha slagit sitt offer blir avbruten av en förbipasserande eller om offret gör kraftigt motstånd så gärningsmannen ger upp. Det kan i ett sådant fall bli svårt att bevisa att det var brottet våldtäkt som gärningsmannen försökte begå. Lyckas man inte bevisa detta kan det istället bli fråga om misshandel. Bestämmelsen om sexuellt tvång återfinns i 6 kapitlet 2 § BrB och gäller ”i andra fall” än då våldtäkt skett. För att bestämmelsen skall vara uppfylld krävs olaga tvång (4 kapitlet 4 § BrB) och sexuell handling. Det krävs alltså inte misshandel, våld eller hot som vid våldtäkt. Det krävs inte heller att den sexuella handlingen är jämförlig med samlag som vid våldtäkt. Bestämmelsen om sexuellt ofredande finns i 6 kapitlet 10 § BrB. Första stycket i denna § gäller endast barn under 15 år. Däremot gäller det andra stycket både barn och vuxna. För att det skall vara fråga om sexuellt ofredande krävs att det är fråga om gärningar som typiskt sett ger upphov till obehag/kränkning. Det krävs inte att handlingen faktiskt väckt obehag utan endast att den varit menad att göra det. Handlingen skall vara ägnad att reta eller tillfredsställa sexualdrift. Det kan också vara fråga om yttringar med tydlig sexuell inriktning (könsord räcker ej) riktad mot en specifik person. Bestämmelsen om ”vanligt” ofredande återfinn i 4 kapitlet 7 § BrB och kan bestå av många olika gärningar utan sådan sexuell prägel som avses i sexuellt ofredande. Till exempel räknas det som ofredande om man sliter i någons kläder, knuffas, mobbas, fälls etcetera. Som du kan se i reglerna ovan kan ett försök till våldtäkt innehålla bland annat misshandel, sexuellt tvång, sexuellt ofredande och ofredande. Detta till exempel om en gärningsman slår sitt offer, säger saker med sexuell inriktning till offret och genomför en sexuell handling. Anta att precis när gärningsmannen skall genomföra ett samlag eller en handling som är jämförlig med samlag blir han avbruten av en patrullerande polis. Om man kan bevisa att det rörde sig om ett försök till våldtäkt så ”konsumeras” de andra brotten som ingår däri och gärningsmannen döms enbart för försök till våldtäkt. Med det menas att de andra brotten såsom misshandel och sexuellt tvång/ofredande räknas in i våldtäktsförsöket. Detta beror på att man enbart skall kunna straffas en gång för en och samma gärning. Om man skulle döma för alla de ovanstående brotten skulle det te sig som dubbelbestraffning. Därför väljer man den strängare straffbestämmelsen, det vill säga våldtäktsförsök i detta fall. På samma sätt döms inte den som försöker mörda någon också för misshandel utan enbart för mordförsök. Kan man däremot inte bevisa att gärningsmannen faktiskt försökte våldta sitt offer kan det istället bli fråga om sexuellt tvång eller någon av de andra gärningarna beroende på vilka rekvisit som är uppfyllda. Huruvida man kan bevisa att försök till våldtäkt förelåg beror på omständigheterna i just den situationen. Det här med ”konsumtion” och gränsdragningar kan vara komplicerat. Hoppas att mitt svar varit till hjälp. Återkom gärna om du har mer specifika följdfrågor. Länk till Brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700) Vänligen, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare