Förhindra makes särkullbarns rätt till arv

Jag och min man är gifta, han har 2 barn sedan tidigare och så har vi 2 barn gemensamt. Jag har ett eget sparande. Hur ska jag göra för att min mans särkullebarn inte ska kunna få del av dom pengarna om min man skulle gå bort?

Lawline svarar

Hej! Om din make skulle avlida så ska det ske en bodelning innan arvskiftet. Vid bodelningen ska ert sammanlagda giftorättsgods läggas ihop och delas lika mellan er. Om ni inte har skrivit några papper så är i princip all er egendom giftorättsgods och ska således delas lika. Dina sparade pengar är med andra ord giftorättsgods. Det ni kan göra för att din mans särkullbarn inte ska ärva dina sparpengar är att du och din man upprättar ett äktenskapsförord om att dina besparingar ska vara enskild egendom, se 7 kap. 3 § ÄktB. Ett sådant äktenskapsförord medför att dina sparade pengar inte ingår i den summa som delas vid en ev. bodelning. Du får med andra ord behålla dem om din man skulle gå bort. Ett äktenskapsförord ska enligt 7 kap. 3 § ÄktB 1. Vara skriftligt 2. Undertecknat av makarna 3. Ingivet för registrering hos tingsrätten. Du finner Äktenskapsbalken (ÄktB) här https://lagen.nu/1987:230 Hoppas att mitt svar löste dina funderingar! Vänligen,
Oscar SundholmRådgivare