Skyldig att anmäla upphittad klocka till polismyndighet eller ägare

Hej Om en person hittar, exempelvis en klocka, på gatan och denne inte anmäler detta samt att denne börjar använda den själv. Hur bedöms då dessa förfaranden? MVH

Lawline svarar

Hej, I 10 kap. 8 § brottsbalken (BrB) stadgas att den som inte fullgör vad som i lag är stadgat om tillkännagivande av hittegods döms för fyndförseelse till böter. I 1 § lagen (1938:121) om hittegods stadgas en skyldighet för den som hittar något att utan oskäligt dröjsmål anmäla fyndet hos polismyndigheten eller hos ägaren, om han är känd. Vad som är att se som utan oskäligt dröjsmål är inte helt glasklart, men om klockan lämnas till polismyndighet eller till ägaren inom en vecka anses det vara godtagbart. Om du underlåter att anmäla fyndet till polismyndigheten eller till ägaren och samtidigt tillägnar dig klockan i syfte att bruka den, kan du göra dig skyldig till olovligt förfogande, 10 kap. 4 § BrB. Om klockan skadas eller vanvårdas då du har den i din besittning kan du dömas för olovligt brukande med stöd av 10 kap. 7 § BrB. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare