FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt05/05/2011

Skadestånd preskription

Har en son som blev hundbiten i låret sept 2006. Fick sy en hel del stygn, stort ärr. Är 16 år gammal nu o fortfarande väldigt hundrädd fast djur är det bästa han vet! Är skadan för gammal? Eller kan man kräva skadestånd av hundägaren? Var kan man isåfall vända sig för att få veta hur mycket man kan kräva för en sån skada? Tack!

Lawline svarar

Hej,

Regler om preskription återfinns i preskriptionslagen (PreskL), se https://lagen.nu/1981:130.

Den allmänna preskriptionstiden är tio år. Under denna tid måste preskriptionsavbrott göras för att preskription ej ska inträda, se 2 § PreskL.

Sammanfattningsvis så har det inte inträtt någon preskription i det aktuella fallet och du kan fortfarande rikta en skadeståndstalan mot hundens ägare. Jag skulle även råda er att kontakta ert försäkringsbolag för att få reda på vilka möjligheter ni har att få ersättning via dem. För att få en ungefärlig bild av vad ärr m.m. kan resultera i för skadestånd bör ni kolla i trafikskadenämndens tabeller. Dessa hittar ni här: http://www.trafikskadenamnden.se/Ersattningstabeller/

Vänligen,

Mathias GunnervaldRådgivare