FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/09/2006

Möjligt med arv av förpliktelse?

Min far sålde 1970 ett markområde till kommunen! I området finns en ladugård! I avtalet står att byggnader inte ingår i köpet och skall rivas genom säljarens försorg!Far avled 1996!Min fråga är: är jag och min syster skyldiga att riva ladugården?

Lawline svarar

Nej, ni ärver inte eventuella förpliktelser eller skulder som er far hade så länge de ej är kopplade till en viss sak. T ex om ni hade ärvt en fastighet som var besvärad av en viss rättighet eller pantsättning så skulle de fortsätta att gälla gentemot er. Lycka till!
Raoul MehtaRådgivare