Medhjälp till förskingring

Tjejens kompis står åtalad för medhjälp till förskingring och åklagaren yrkar på 12mån fängelse.Har hon möjlighet till villkorlig dom alt. max 6mån och chans till fotboja då hon är ej tidigare straffad?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Straffskalan för förskingring är fängelse i högst två år (brottsbalken 10 kap 1 §). Om brottet är ringa, dvs mindre allvarligt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader (brottsbalken 10 kap 2 §). För medhjälp till ett brott, som är aktuellt i din fråga, gäller samma straffskalor. Om er vän blir dömd för brottet bestämmer domstolen vilken påföljd som blir aktuell. Om domstolen bestämmer påföljden till böter, kan detta kombineras med villkorlig dom (brottsbalken 27 kap. 1 §). Att er vän tidigare är ostraffad är till hans eller hennes fördel när domstolen bestämmer hur långt ett eventuellt fängelsestraff skulle bli. Det är dock omöjligt för mig att uttala mig mer exakt om hur många månader som skulle kunna bli aktuellt. Hoppas mitt svar har hjälpt dig!
Kerstin EifrémRådgivare