FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt02/05/2011

Umgängesrätt

Hej Min dotter är 6 år, pappan o jag lämna varandra 6 mån efter födelse. Sen dess har jag kontaktat socialen och advokat för att försöka få ett fungerande umgänge. Vilket aldrig har funkat. Vi har haft med kontaktpersoner så jag har ej närvarat, men har har ändå inte kommit.(har nog haft 5-6 olika kontaktpersoner då det skiljer sig i tid pga att han bryter det och sen vill ha det igen) Eller så har han kommit några gånger sen försvinner han ur bilden. Har har psykiska problem, och har dom fem första åren haft drog, alkohol problem. Hur mycket måste man som mamma hålla på? Det gör våran dotter besviken o ledsen, hur länge ska hon fara i detta? Pappan vill ju bara till o från pga sitt mående enligt honom. Vad ska man göra, detta är inte bra för våran dotter eller någon runtomkring. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Regler om umgänge mellan barnet och föräldern finns reglerade i föräldrabalken FB 6 kap. Jag ska försöka redovisa de viktiga bestämmelser som kan vara till hjälp i ditt fall. Enligt 6kap 15 Fb skall barnet ha rätt till umgänge med en förälder som det inte bor tillsammans med. Föräldrarna har gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder tillgodoses så långt som möjligt. Du har gjort ditt ansvar i och med att du gjort allt för att umgänget skulle fungera. I frågan om umgänge är det alltid "barnets bästa" som avgör(6kap 2§ FB). I och med att pappa inte träffar sin dotter enligt avtalet och detta gör dottern ledsen och besviken bör man ta upp umgängesfrågan igen och diskutera vad som är bäst för barnet. Du som mamma och din dotter ska inte behöva fortsätta så här. Det som du ska kunna göra är att ta kontakt med den socialsekreteraren som varit med i detta fall, din advokat och begära prövning av umgängesavtalet. Du bör påpeka problemen för din advokat och socialsekreteraren att umgänget har inte fungerat som det ska. Det är socialnämndens ansvar att se till att umgänget ska fungera enligt avtalet (6 kap 17a FB). Hoppas att socialen och din advokat kan hjälpa dig att hitta den bästa lösningen för problemet! Med vänliga hälsningar
Lan Le HuongRådgivare