FrågaAVTALSRÄTTAvtal02/05/2011

Avtalslagen

Hej! Jag ringde på en annons på blocket, jag var den första som hörde av sig och vi gjorde upp om att jag skulle hämta varan senare samma dag. Inget pris diskuterades då jag var beredd att betala de 500 kr som säljaren begärde. Ett par timmar senare ringer säljaren och säger att hon sålt varan till någon annan som lagt ett högre bud. Det stod inget i annonsen om högstbjudande utan det stod bara 500 kr. Gäller det muntliga avtal vi ingick om att jag skulle få köpa varan och finns det något jag kan göra åt situationen i efterhand? varan är ju troligen redan hämtad av den nya köparen

Lawline svarar

Hej! I avtalslagen råder avtalsfrihet, det vill säga man kan ingå avtal med vem man vill. Avtalslagen reglerar också att avtal är bindande för den som angivit anbudet eller svaret. I ditt fall kan man säga att ni har ingått ett muntligt avtal om en vara. Enligt principen om att avtal ska hållas, skulle ni (båda säljaren och köparen) göra som ni kommit överens om. Det är tråkigt att säljaren sålt varan till någon annan. Hon har helt enkelt begått ett avtalsbrott. I detta fall kan du stämma säljaren på grund av avtalsbrottet men chansen att vinna är tyvärr inte så stor. Det är svårt att bevisa att ni hade ingått ett muntligt avtal och vad som sades i samtalet. Säljaren kan förneka det du påstår att ni har ingått ett avtal. Det är dessutom en kostnadsfråga du bör tänka på. Det finns en risk att betala för rättegångskostnad om du förlorar i målet. Du bör överväga vilket alternativ är bäst innan du bestämmer dig. Hoppas att jag har gett dig den information du behöver. Hör gärna av dig om du har flera frågor! Med vänliga hälsningar
Lan Le HuongRådgivare