Värdeökning av egendom efter arvsskifte

Hej Om min far går bort, jag får den delen av arvet jag har rätt till men hans nya fru har kvar huset - om det då stiger i värde, kan jag då få mer i arv?

Lawline svarar

Hej, Nej, om du får ut hela den arvsandel du är berättigad till har du ingen rätt att få ut mer när hans fru sedan avlider. Eventuella värdeökningar eller minskningar spelar bara roll när man endast får ut en del av sin arvslott och då alltså har en andel att få ut sedan när frun sedan avlider. Så kan bli fallet om t.ex. du avstår ditt arv enligt ärvdabalken 3 kap 9 §. Hoppas detta besvarat din fråga! Vänligen, Maja Karlsson
Maja KarlssonRådgivare