Hur stark bevisning krävs för att bli fälld för grov stöld?

Hej, jag är 18 år och jag är skäligen misstänkt för grov stöld. Jag var på en klubb där en kille tog mig i handen och släpade mig till vakten och sa att jag hade snott hans plånbok, som han tagit tillbaka ifrån mig. Jag hade inte tagit plånboken och jag har nekat till brott. Jag har blivit kallad till huvudförhandling. Det är Vice Chefsåklagare som är åklagaren. Jag har aldrig tidigare blivit straffad eller varit med om något liknande. Kan jag bli straffad för detta? Eller går det inte att bevisa att jag tog plånboken?

Lawline svarar

Då åklagaren väckt åtal anser han/hon att den har tillräckligt för att få dig fälld i en rättegång. Det betyder dock inte att du kommer bli fälld. Åklagaren ska lägga fram bevisning som styrker att du, bortom rimligt tvivel har stulit plånboken. Åklagaren kan ha kallat vittnen som sett händelsen. Även du och din försvarsadvokat har rätt att kalla vittnen som styrker att du inte tagit plånboken. Om det inte finns några vittnen, kommer rätten endast höra killen som anklagar dig och höra hans version. Sedan kommer du att få berätta din version. Rätten kommer sedan pröva vem av er som är mest trovärdig, vilket kan innebära att du kan bli dömd. Prata med din advokat om vilken bevisning som finns i dagsläget och hur ni ska bemöta den. Har du ingen advokat föreslår jag att du kontaktar tingsrätten och ber att få en. Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare