Hjälplöst tillstånd

Kan en psykisk sjuk person anses vara i ett hjälplöst tillstånd som beskrivs i brottsbalken 6:1? En kompis till mig var utsatt för sexuella övergrepp av en skötare när hon var inlagd på en psykiatrisk avdelning. Hon led av svår depression och ångest. Hon behandlades med bland annat ångestdämpande, lugnande och sömn medicin och undergick Electroconvulsive therapy (ECT) som är välkänt för att orsaka minnes förluster.

Lawline svarar

Hej, Brottet våldtäkt regleras i 6 kap. 1 § Brottsbalken (BrB). Enl. 6 kap 1 § 2 st. BrB gör en person sig skyldig till våldtäkt om denne genomför ett samlag, eller en sexuellhandling som är jämförlig med samlag, genom att otillbörligen utnyttja en annan persons medvetslöshet, sömn, berusning, drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada, psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i ett s.k. ”hjälplöst tillstånd”. Ett hjälplösttillstånd kännetecknas av att offret (den utsatte) inte kan väja sig mot övergreppet eller inte har förmåga att kontrollera sitt handlande. Det saknar betydelse ifall det är ett psykiskt eller fysiskt hinder som gör att offret inte kan värja sig. Förutom de ovan nämnda exemplen då en person kan anses vara i ett hjälplöst tillstånd nämner propositionen till lagen även utnyttjande av en person satt i handfängsel eller en förlamad person. I rättsfallet NJA 1997 s. 538 ansågs en person ha befunnit sig i ett sådant hjälplöst tillstånd som avses i 6 kap. 1 § 2 st. BrB. I fallet var en kvinna kraftigt alkoholpåverkad under samlaget och dessutom uppfattade hon situationen som mycket hotfull och att hon inte hade något val eller någon möjlighet att undkomma övergreppet. En psykiskt sjuk person kan således anses befinna sig i ett hjälplöst tillstånd om denne saknar förmåga att värja sig eller inte kan kontrollera sitt handlande. Detta kan bero på nedsatt psykisk förmågan till följd av medicinering som du beskrivit. Angående det som i lagen benämns som ”psykisk störning” kan en person som drabbats av en tillfällig depression inte utan vidare anses tillhöra den kategorin, det är dock möjligt. Slutligen ska även nämnas att det ska ske en bedömning av situationen i sin helhet för att komma fram till om ett hjälplöst tillstånd förelegat eller ej. Vänligen,
Anton KarlssonRådgivare