Avstå arv till förmån för förälders make

Jag är särkullbarn. Har godkänt ett testamente där jag avstått min laglott tills efterlevande makan dött. Detta skedde efter att min pappa gått bort ca 2 dgr.Kan man ångra det (ärvdabalken 17:2)trots att det gått flera år?

Lawline svarar

Hej, Då du, med stöd av 3 kap. 9 § ärvdabalken (ÄB), avstår ditt arv innebär det inte att du helt och håller avstår ditt arv utan att du skjuter på din arvsrätt tills efterlevande make avlider. Det beslut du tagit att inte kräva ut din laglott i samband med din förälders död är inte ett beslut som du i efterhand kan ångra. Paragrafen du nämner är inte tillämplig då man valt att avstå sin arvsrätt tills dess den efterlevande maken avlider, som i det här fallet. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare