Sexuellt ofredande - telefonsamtal

Hej! det är så här att jag har fått ett antal samtal från en kille som telefontrakasserar mig, Han ringer och flåsar i mobilen, säger att han har koll på mig och att han vill ha sex med mig (fast fulare ord). Vad ska jag göra? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Det du blivit utsatt för är troligtvis sexuellt ofredande i enlighet med 6 kap. 10§ Brottsbalken. Genom telefonsamtalen har du ofredats på ett sätt som är ägnat att kränka din sexuella integritet. Huruvida din integritet kränkts i det specifika fallet spelar ingen roll då det är hur handlingen typiskt sett uppfattas som är relevant. Du kan polisanmäla händelsen. Vänligen
Hampus JohanssonRådgivare