Flytta sina egna saker - Egenmäktigt förfarande?

Hej! Jaghar blivit kallad till poliesen för att mina två äldre systrar har anmält mig för "egenmäktigt förfarande". Jag är 18 år och mina systar 15-20 år äldre vi har sammma pappa som avled för ca 6 månader sedan. Jag är det enda barnet som bott hos pappa och jag var skriven där. Jag försökte nå mina systrar vid flera tillfällen via sms o telefon men utan resultat. Lägenheten skulle tömas och förenklad biuppteckning skulle göras men eftersom jag inte kunde nå dem så tömde jag mitt rum och tog mina saker resten lämnade jag kvar. rekomenderade nycklar till min ena syster. Nu har de alltså anmält mig för att jag tagit mina saker. Jag vill tllägga att vår pappa var missbrukare o ägde inget o vi fick göra en förenklad bouppteckning via sociala pga detta. Kan jag dömas för att ha tagit mina saker?

Lawline svarar

Hej, Brottet egenmäktigt förfarande regleras i 8 kap. 8 § Brottsbalken (se. https://lagen.nu/1962:700 ). Enligt min mening har du inte gjort dig skyldig till egenmäktigt förfarande under förutsättning att du endast har tagit dina egna saker. I fallet du beskriver krävs det, för att du ska anses ha gjort dig skyldig till egenmäktigt förfarande, att du olovligen har tagit en sak. Som ägare till dina saker har du rätt att själv råda över dem, vilket innefattar att flytta dem, varför något olovligt tagande inte förekommit. Vänligen,
Anton KarlssonRådgivare