Möjligheter få ärva sin först avlidne förälder

Hej, efter att en av mina föräldrar dött har den kvarvarande föräldern fått all kvarlåtenskap eftersom jag är efterarvinge. Har jag någon möjlighet att få någon del av arvet efter min döda förälder? Spelar det någon roll om den kvarvarande föräldern gift om sig och inte vill att jag ska få någonting efter min döda förälder?

Lawline svarar

Hej! Som jag förstår det har dina föräldrar en gång varit gifta, men den kvarlevande av dina föräldrar har nu gift om sig. Jag kommer att svara på din fråga utifrån två olika utgångspunkter då svaren blir olika beroende på omständigheterna. Under a) kommer jag svara på dina funderingar utifrån förutsättningen att dina föräldrar fortfarande var gifta när din ena förälder dog och att din efterlevande förälder först efter den förste förälderns död gift om sig. Under b) kommer jag att svara på dina funderingar utifrån förutsättningarna att dina föräldrar var skilda när din ena förälder dog. a) När en person som är gift dör ska först en bodelning med den efterlevande maken ske enligt 9 kap. 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB) då äktenskapet i och med dödsfallet i juridisk mening upphör enligt 1 kap. 5 § ÄktB. I bodelningen ska enligt 10 kap. 1 § ÄktB makarnas giftorättsgods ingå (dvs. all egendom som inte har gjorts till enskild egendom genom exempelvis äktenskapsförord, arv eller gåva, mer om detta står i 7 kap. 2 § ÄktB.) Makarnas giftorättsgods ska då först beräknas enligt 11 kap. 1 § ÄktB och sedan delas på hälften så att den efterlevande maken får hälften av värdet av den egendom som makarna ägt och andra hälften är då vad som utgör den avlidne makens arv. När en sådan bodelning gjorts uppkommer då frågan vem som har rätt till arvet efter den avlidne maken. För att få svar på denna fråga måste vi gå in i Ärvdabalken (ÄB). Enligt 2 kap. 1 § ÄB är huvudregeln att i första hand ska den dödes barn ärva denne och om man har flera barn ska var och ett av barnen få lika mycket var av arvet. Dock så finns det ett utantag från denna regel i 3 kap. 1 § ÄB och det gäller just om den döde var gift när denne avled. I sådana fall ska istället den efterlevande maken ärva den döde, barnen får alltså ingen rätt att ärva i förstaläget. Barnen får då istället rätt att vid den andra makens död (i ditt fall din kvarlevande förälders död) få ut sitt arv från den först avlidne maken enligt 3 kap. 2 § ÄB. Denna arvsandel beräknas dock som en procentuell del av den kvarlevande makens totala förmögenhet och om denna minskat under den tid som gått mellan den förste och den andre makens död så kommer också barnens arv efter den först avlidne maken ha minskat. Så om din kvarlevande förälder minskar sin förmögenhet eller ger mycket egendom till sin nya make/maka och skriver fördelaktiga äktenskapsförord för den nya maken/makan så kan det hända att ditt arv efter din först avlidne förälder blir litet. Anses den efterlevande maken (din kvarvarande förälder) ha agerat hänsynslöst i förhållande till arvingarna efter den först avlidne maken (dvs. i förhållande till dig + dina ev. syskon/syskonbarn) kan dock åtgärder vidtas i form av att exempelvis gåvor som din kvarvarande förälder givit till sin nya make/maka får återgå (dvs. blir ogiltiga) enligt 3 kap. 3 § ÄB. Vad man mer exakt kan vidta för åtgärder i just ditt fall om efterlevande förälder försöker undandra dig ditt arv efter din först döde förälder beror dock mycket på exakt hur din efterlevande förälder gör detta och i vilken omfattning så här kan jag inte ge dig något definitivt besked om vad som kan göras, men vissa åtgärder kan vidtas så om detta skulle bli aktuellt när din kvarvarande förälder dör skulle jag rekommendera dig att tala med en familjejurist som kan ge dig rådgivning gällande just dina förhållanden. Någon garanti för att du kommer få ut lika mycket i arv efter den först avlidne föräldern vid den andre förälderns död som om du fått ut arvet efter din först döde förälder direkt finns dock inte. b) Om dina föräldrar inte längre varit gifta när din ena förälder dog hade inte din kvarlevande förälder längre haft någon arvsrätt (om inte ett testamente skrivet efter skilsmässan/där det skrivits att det skulle gälla även om makarna skildes funnits) och därmed inte alls haft någon rätt att ärva din först döde förälder. Arvet skulle istället ha gått direkt till dig samt dina eventuella syskon i enlighet med 2 kap. 1 § ÄB. Hade ett testamente funnits hade det kunnat gälla maximalt halva din avlidne förälders egendom om du samt dina eventuella syskon valt att jämka testamentet. Om du valt att jämka testamentet hade du haft rätt att få ut din laglott. Denna uppgår till halva arvslotten enligt 7 kap. 1 § ÄB och om du är ensambarn innebär det att din laglott är hälften av din avlidne förälders totala förmögenhet. Har du syskon får ni dela på den totala halva förmögenheten. Den andre halvan hade den avlidne föräldern kunnat testamentera bort till ex. den kvarlevande föräldern. Men om dina föräldrar inte var gifta när din första förälder dog så har du rätt till arv i vilket fall, finns testamente kan dock arvet bli mindre. Hoppas detta svarar på dina funderingar! Lycka till! Vänliga hälsningar
Fanny OlssonRådgivare