FrågaSKATTERÄTTAvdrag14/04/2011

Avdrag för resor till och från arbete, trots reseersättning från arbetsgivare?

får ja lov att göra av drag för resor till och från jobbet även om ja har körersättning av firman ja är anställd på ???

Lawline svarar

Hej! Under de förutsättningar som anges i 12 kap. 26-30 §§ Inkomstskattelagen ( https://lagen.nu/1999:1229 ), har du rätt att göra avdrag för dina resor mellan din bostad och din arbetsplats. I det informationsmaterial som medföljer deklarationsblanketten, vilken Skatteverket i dagarna skickar ut, hittar du utförlig information om detta avdrag. Avdraget ska du göra även om din arbetsgivare har gett dig ersättning för resor till och från din arbetsplats. Däremot är du skyldig att ta upp den ersättning du har fått av din arbetsgivare för dina resor. Förstår jag dig rätt har du fått viss kontant ersättning av din arbetsgivare, för dina resor. Summan som din arbetsgivare har gett dig i ersättning för dina resor, är du då skyldig att ta upp som lön. Din arbetsgivare har eventuellt redan gjort skatteavdrag från din lön för den ersättningen, det ska han egentligen ha gjort, se 5 kap. 2 § Skattebetalningslagen ( https://lagen.nu/1997:483 ). Eftersom du är skyldig att skatta för ersättningen, måste du dock kontrollera att din arbetsgivare har gjort avdrag för den. Detta bör gå att utläsa av dina lönespecifikationer samt kontrolluppgifterna som din arbetsgivare har lämnat till Skatteverket. Har din arbetsgivare inte gjort skatteavdrag för ersättningen måste du själv redovisa den i din deklaration. Sammanfattningsvis så är du skyldig att ta upp ersättningen du har fått av din arbetsgivare, men du har rätt att göra avdrag för dina resor mellan bostad och arbetsplats. Undrar du över något annat, så kan du finna mycket information på Skatteverkets hemsida ( http://www.skatteverket.se/4.1a098b721295c544e1f800040234.html ). Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare