Urkundsförfalskning och bedrägeri

Hej, jag är inte straffad innan. Jag har förfalskat två anställning bevis och skrivit en annan persons signatur på den. För att kunna lura två bil företag. Jag fick ut två fordon till ett värde av 300 000 tusen kronor, och sålt bilen och inte lämnat tillbaka pengarna. Är jag skyldig till urkundsförfalskning och bedrägeri och vad är straffet för det? Mvh

Lawline svarar

Hej Den som genom att skriva annan persons namn som undertecknande av handling, som upprättats till bevis eller som på annat sätt är av betydelse såsom bevis har framställt en falsk urkund och gör sig därigenom skyldig till urkundsförfalskning enligt 14 kap. 1 § Brottsbalken (BrB) (se https://lagen.nu/1962:700#K14P1S1). För detta brott är straffsatsen fängelse i högst två år. Om brottet är ringa skall för förvanskning av urkund dömas till böter eller fängelse i högst sex månader, enligt 14 kap. 2 § BrB (se https://lagen.nu/1962:700#K14P1S1). Vid bedömande huruvida brottet är ringa skall särskilt beaktas, om urkunden är av mindre vikt, såsom kassakvitto, kontramärke eller dylikt mottagningsbevis, eller om gärningen skett för att förhjälpa någon till hans rätt. För att brottet skall anses som ringa skall alla omständigheter anses ringa. Som förmildrande omständigheter räknas bland annat om urkunden varit avsedd att användas inom en begränsad krets. Om brottet är att se som grovt skall för grov urkundsförfalskning dömas till fängelse, lägst sex månader och högst sex år, enligt 14 kap. 3 § BrB (se https://lagen.nu/1962:700#K14P1S1). Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om förfalskningen avsett myndighets arkivhandling av vikt eller urkund som är särskilt betydelsefull i den allmänna omsättningen, såsom obligation, aktiebrev eller inteckningshandling, eller om gärningen eljest var av särskilt farlig art. Som försvårande omständighet räknas även ett särskilt klandervärt syfte för vilken urkund missbrukas. Angående bedrägeri gäller enligt 9 kap. 1 § Brottsbalken (se https://lagen.nu/1962:700) att om någon genom vilseledande förmår någon annan till handling eller underlåtenhet som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde, ska gärningsmannen dömas för bedrägeri till fängelse i högst två år. Den vilseledde ska alltså ha drabbats av förlust på grund av att denne har blivit förledd av gärningsmannen att handla eller att underlåta att handla. Med vilseledande menas att någon ger en person en felaktig uppfattning. Det måste alltså föreligga ett samband mellan vilseledandet och handlingen alt. underlåtenheten. Är bedrägeriet, med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid bedrägeriet att anse som ringa, så skall det i ställer bedömas så som bedrägligt beteende, enligt 9 kap. 2 § BrB (se https://lagen.nu/1962:700#K9P1S1). För detta brott riskerar man att dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Är bedrägeriet att anse som grovt, så skall i stället för grovt bedrägeri dömas till fängelse, lägst sex månader och högst sex år, enligt 9 kap. 3 § BrB (se https://lagen.nu/1962:700#K9P1S1). Vid bedömningen av huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om gärningsmannen missbrukat allmänt förtroende eller begagnat falsk handling eller vilseledande bokföring eller om gärningen eljest varit av särskilt farlig art, avsett betydande värde eller inneburit synnerligen kännbar skada, samt om bedrägeriet pågått systematiskt under en lång och om brottet varit riktat mot allmänheten eller om gärningsmannen använt sig av en falsk handling. Med Vänliga Hälsningar
Angelica HageRådgivare