FrågaARKIVÖvrigt29/09/2006

Borgensåtagande vid gäldenärens död?

Hej! Om jag funderar på att gå i borgen för en äldre person, vad händer då om han dör och skulden är obetald? Avskrivs den eller blir jag tvungen att betala återstoden av skulden?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. På området för borgen saknas moderna rättsregler utan rättsläget måste härledas ur principer från 1736 års handelsbalk. Enligt HB 10:10§, så svarar i första hand dödsboet för den äldre mannens skuld och i den mån de inte medel i dödsboet finns är borgensmannen (det vill säga du) skyldig att täcka den brist som är kvar. Vid den äldre mannens död blir du alltså skyldig att betala återstoden av skulden.
Daniel SvenssonRådgivare