FrågaAVTALSRÄTTAvtal11/04/2011

Återbetalning av språngavgift

Rätt till återbetalning? Betalar en hingstållare/ägare en så kallad "språngavgift" på ett par tusen. En seminstation anlitas och stoet semineras, utan att bli dräktigt. Seminstationen fakurerar stoägaren för semineringen. Stoägaren har nu betalat hingstägaren och seminstationen utan att fått stoet dräktigt. Kan man reklamera detta? Man fick ju inte något föl trots att en privatperson köpt tjänster av företag som sålt dessa tjänster? Hur går man till väga, när man känner sig lurad? (Sammanlagda summan runt 7-8000kr) Vart i lagboken kan man läsa om detta? Tacksam för snabbt svar!!!

Lawline svarar

Hej, Det beror helt på erat avtal er emellan om du har rätt till återbetalning eller ej. Vanligtvis avtalas om att en språngavgift ska utgå oavsett om stoet blivit dräktigt och man har i dessa fall ingen rätt till återbetalning av språngavgiften om stoet ej blivit dräktigt. Hur det föreligger i ditt fall kan jag inte uttala mig om då jag inte vet hur erat avtal är utformat, men förmodligen har du ingen möjlighet till återbetalning. De lagar som aktualiseras är Avtalslagen och till viss del Konsumentköplagen. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare