FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder11/04/2011

Dopingsbrott sanktion

Hej! Det är så att jag har haft polisen på besök hemma hos mig , och dom hittade lite dopningspreparat. 3st 10ml Trenbolone-A, 3st 10ml testestorone-propinate, 1st testestorone-enthanate och 100st anavar tabbletter, vad räknas detta som, grovt dopningsbrott eller? och vad är normal straffet på detta?

Lawline svarar

Hej! För att avgöra om brottet är grovt eller ringa (mildare) görs en helhetsbeömning av samtliga omständigheter. Mängden dopingmedel har en framträdande roll, men enbart mängden är inte avgörande. Befattning med dopingmedel som syftar till spridning (till salu) är i allmänhet att bedöma som grovt. Arten av dopingmedel har ingen betydelse om man skall avgöra brottets grad. Det ekonomiska värdet spelar dock roll och kan föranleda att brottet blir grovt. Utifrån de uppgifter Ni angett är det inte möjligt för mig att avgöra huruvida brottet är grovt eller ringa (mildare). I praktiken är det mycket svårt att förutsäga vad rätten kommer att göra för bedömning, då alla omständigheter vägs in. Den tunna praxis (rättsfall) som finns på området tyder på att fängelsestraff sällan döms ut såtillvida det inte är fråga dopingbrott i överlåtelsesyfte (säljsyfte). Om dopingsmedlet Ni haft hemma är avsett för eget bruk torde böter ligga närmast till hands, men även ett kortare fängelsestraff + böter kan auktualliseras. För grovt dopningsbrott kan straffet bli fängelse lägst sex månader och högst sex år. För ringa dopingsbrott kan straffet bli böter eller fängelse i högst sex månader. Se: https://lagen.nu/1991:1969 Med Vänlig Hälsning
Rådgivare