FrågaEKONOMIÖvrigt09/04/2011

Värdering av fastighet

Mitt syskon och jag är delägare i en fastighet med sjötomt 7 mil från Stockholmm. Nu planerar min bror att köpa ut mig från fastigheten. vilket värde går man efter. taxeringsvärde eller marknadsvärde (vad är bruksvärde?)? Hur räknar man utgifter som gjorts typ reparationer, tillbyggnader, trädgårdsskötsel, inköp av trädgårdsmöbler, el., telefon o.d.? Bör lösöret värderas separat?

Lawline svarar

Hej! Det finns inga regler som bestämmer hur en värdering ska gå till, både vad det gäller fastigheten och lösöret. Med anledning av detta är det helt upp till er att bestämma värdet, men i regel så är det marknadsvärdet man utgår ifrån. Ni kan lämpligen ta dit en mäklare som värderar fastigheten och på så sätt få en objektiv värdering. Det kan även vara klokt att beakta en eventuell latent skatteskuld. Möbler är typiskt sådana föremål som man värderar till bruksvärdet. Som ett exempel på bruksvärde kan man ta en begagnad soffa som du tycker om. Den kanske bara skulle gå att sälja för 1000 kr, men för dig personligen har den ett högre bruksvärde eftersom att om du skulle tvingas sälja den så måste du köpa en ny soffa för ett väsentligt högre pris. För dig är soffan alltså värd mer än 1000 kr. Det finns inga regler som säger att man ska värdera möbler till bruksvärdet, utan även här är det upp till er att bestämma. Skulle ni inte komma överens om en värdering finns det en möjlighet att tvinga fram en försäljning av fastigheten enligt 6 § Lag om samäganderätt, du finner den här https://lagen.nu/1904:48_s.1. Detta är dock inget bra alternativ då det ofta betingar ett förhållandevis lågt försäljningspris och den ska därför endast ses som en sista utväg. Det finns även vissa komplikationer med att få till en sådan tvångsförsäljning. Det är alltså upp till er hur ni värderar fastigheten och lösöret. Men som tidigare nämnt är det lämpligt att en mäklare värderar fastigheten och att du tillsammans med din bror kommer överens om vad ni tycker värdet är på möbler och dylikt. Lycka till!
Oscar SundholmRådgivare