FrågaAVTALSRÄTTAvtal08/04/2011

Återkallelse av generalfullmakt

Hej ! Jag har gett en anhörig en generalfullmakt hur kan jag återkalla den ?

Lawline svarar

Hej! En muntlig fullmakt återkallas genom att man meddelar fullmaktstagaren om återkallelsen, se 18 § avtalslagen (AvtL). Detta kan ske muntligen eller skriftligen. En skriftlig fullmakt återkallas bäst genom att man tar tillbaka fullmaktsdokumentet och förstör det, se 16 § AvtL. Därutöver gäller även en allmän regel att tredjeman aldrig kan åberopa fullmakten om han fått meddelande att den inte ska gälla längre, se 12 § 2 st och 20 § AvtL. Även i 13 – 14 §§ finns regler hur man återkallar fullmakt som kommit tredje man till kännedom genom riktat meddelande (13 §) och fullmakt som givits genom tidning eller annan allmän kännedom (14 §). Som du kan se genom ovan paragrafer sker återkallelse beroende på hur fullmakten utfärdats. Avtalslagen hittar du här: https://lagen.nu/1915:218 Med vänliga hälsningar Martin Svensson
Martin SvenssonRådgivare