FrågaEKONOMIÖvrigt08/04/2011

Övertagande av lån

Hej.. Min pappa avled för några månader sedan. Nu undrar jag om jag kan ta över lånet på huset även om jag är hos kronofogden ?

Lawline svarar

Hej, Om du vill ta över lånet på din pappas hus kommer kreditgivaren att göra en kreditprövning på dig och därefter besluta om du får ta över lånet eller ej. Då du har anmärkning hos kronofogden är risken dock stor att de kommer neka dig att överta lånet. Det finns dock inget hinder för kreditgivaren att låta dig överta lånet enbart för att du har anmärkning hos kronofogden. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare