Revisors ansvar i ideell förening

Vilket ansvar åligger revisor i ideell förening om den valda styrelsen är overksam. (t.ex ingen kallelse till årsmöte)?

Lawline svarar

Hej, För ideella föreningar finns ingen lagstiftning och det är därför svårt att säga vad som generellt gäller för alla sådana föreningar. Mer preciserad information torde återfinnas i varje förenings stadga. Av praxis och litteratur kan dock utläsas att en ideell förenings styrelse är det organ som svarar för föreningens organisation och förvaltning. Detta måste anses omfatta ansvar för att kalla till årsmöte och liknande. Det som åligger revisorn i en ideell förening är att ha uppsikt över hur styrelsen sköter sina uppgifter. Är föreningen bokföringsskyldig enligt Bokföringslagen (BFL 2:2, se https://lagen.nu/1999:1078) åligger det även revisorn att kontrollera så att denna lag iakttagits och att styrelsen avslutat bokföringen med ett årsbokslut och, i vissa fall, en offentlig årsredovisning. Missköter styrelsen dessa uppgifter åligger det sålunda revisorn, genom dennes tillsynsansvar, att uppmärksamma och rapportera problemet. Att revisorn också förväntas kalla till exempelvis årsmöten, då detta inte gjorts, låter inte troligt. Skadestånd kan utgå då styrelse eller revisor uppsåtligen eller av oaktsamhet misskött sina uppgifter. Att revisorn skulle drabbas av skadestånd, på grund av styrelsens underlåtenhet att sköta föreningen korrekt, framstår som osannolikt – dock lär han drabbas om han brustit i tillsyn och rapportering. Med vänlig hälsning Elin Sjörén
Elin SjörénRådgivare