Strikt ersättningsansvar för hundägare.

Min son tog med sig vår hundvalp till sin mamma som inte protesterade mot att hunden togs dit. Där har valpen bitit sönder föremål och orsakat skada. Vem är ersättningsskyldig för skadorna? Omfattas skadan normalt av ansvarsförsäkringsmomentet i hemförsäkringen?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Hundägaren eller innehavaren har ett strikt ansvar för de skador som hunden vållar, se 19§ Lag om tillsyn över hund och katt, https://lagen.nu/2007:1150#P19S1. Att den skadelidande personen i fråga inte har protesterat mot att hunden medtas får ingen inverkan på ansvarsfrågan. Det är alltså Ni som ägare som får stå kostnaden för de skador som hunden orsakat. Vad gäller frågan om skadan som hunden orsakar täcks av ansvarsförsäkringen så varierar det mellan olika försäkringsbolag och även om det inte är ovanligt att ett sådant ersättningsanspråk omfattas så är det långt i från säkert. Det lättaste sättet att ta reda på det är att vända dig till ditt försäkringsbolag eller läsa igenom deras villkor. Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor! Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare