FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/03/2011

Utformning av köpeavtal.

Hej! jag tänkte höra hur man skriver ett köpeavtal t.ex. vid köp av en bil på blocket? MVH Carro

Lawline svarar

Hej, Det finns inga fasta regler för hur ett köpeavtal av lös egendom skall se ut. Det som kan vara värt att tänka på är att villkor som man avtalar tas med. Pris, vilka garantier som erbjuds och alla särskilda villkor. Exempelvis att för de fall att bilen inte får ett godkänt besiktningsprotokoll görs ett prisavdrag eller vad som avtalats. I de nya ordbehandlingsprogrammen såsom microsoft office word finns mallar som man kan använda sig som utgångspunkt. Köplagen gäller när det är två privatpersoner som köper och säljer varor till varandra. Det är viktigt att komma ihåg och reglerna i köplagen kan du hitta här https://lagen.nu/1990:931. Tänk på att utforma dina avtal så de stämmer överens med vad lagen säger om reklamationer och tidsfrister. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Sara HeikkinenRådgivare