Straffsanktion vid utebliven kallelse till styrelsemöte i ekonomisk förening.

Jag sitter i styrelsen för en ekonomisk förening. Några ledamöter har haft åtminstone ett möte utan att kalla mig och ytterligare ett par ledamöter som de ogillar. Enligt en jurist som vi konsulterat bör vi polisanmäla detta, eftersom det rör sig om ett straffsanktionerat brott. Men vad handlar det om för brott och vad krävs för att straff ska utdömas?Måste t.ex. en ekonomisk skada ha uppstått? Vi vet ju inte riktigt vad de har haft för sig eller vilka beslut de har fattat.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Då styrelsen är det högsta verkställande organet och också företräder föreningen utåt, ska styrelsen arbeta i föreningens intresse och efter dess syfte. Eftersom styrelsen är ett kollegialt organ är det viktigt att samtliga ledamöter får en kallelse till styrelsemötena i vederbörlig ordning så att han eller hon hinner sätta sig in i frågan och har tillfredsställande underlag för att fatta ett beslut, se 6 kapitlet 9§ Lag om ekonomiska föreningar, https://lagen.nu/1987:667#K6P9S1. Styrelsens ordförande bär ett särskilt ansvar då han eller hon är ansvarig för att sammankalla styrelsen, skall underteckna/justera styrelseprotokollet och har utslagsröst. Med hänsyn till vikten av att samtliga styrelseledamöter får möjligheten att delta i beredning och beslut av ärenden har lagstiftaren valt att ålägga styrelsens ordförande en straffsanktionerad skyldighet att sammankalla till styrelsemöte och utge beslutsunderlag, se 16 kapitlet 1§ Lag om ekonomiska föreningar, https://lagen.nu/1987:667#K16P1S1. Straffskalan är satt till böter eller fängelse i högst ett år. Det krävs ingen ekonomisk skada eftersom den klandervärda handlingen ligger i att ordföranden inte har sammankallat styrelsen på rätt sätt. Däremot krävs det att det skett uppsåtligen eller av oaktsamhet. En annan konsekvens av att ett styrelsebeslut inte tillkommit på rätt sätt, t.ex. genom att en/flera styrelseledamöter inte har kallats till sammanträdet, är att beslutet inte anses giltigt. Med andra ord finns det ingen rätt eller skyldighet att verkställa beslutet, en sådan ogiltighet kan läkas genom att den ej kallade styrelseledamoten godkänner beslutet i efterhand. Det ovan sagda förutsätter givetvis att det rört sig om ett styrelsemöte bland de ledamöter som faktiskt träffades. Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare