FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/03/2011

Ändring av regler för belastningsregistret

Hej. Om man fått åtalsunderlåtelse för ett brott begått innan man blivit myndig men som hände 2007, alltså innan man sänkte tiden det står på belastningsregistret från 10 till 3 år, står det då kvar 10 eller 3 år i belastningsregistret? Och de där tre åren, gäller de från och med att beslutet om åtalsunderlåtelse tagits eller från och med då brottet skedde? Samt, försvinner det samma år som det gått 3 år, eller på det exakta datumet? Tack i förväg för svaren.

Lawline svarar

Hej! Om någon begick ett brott före lagändringen 2010 ska ändå de regler som infördes 2010 gälla, vilket betyder att åtalsunderlåtelse för personer som var under 18 år när brottet begicks står med i tre år. Fick du beslutet om åtalsunderlåtelse under 2007 är det alltså bort nu eftersom det har gått mer än tre år. Tiden gäller från den dagen som beslutet om åtalsunderlåtelse kom och gäller fram till samma datum tre år senare. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare