FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/03/2011

Fördelar med skriftligt avtal

Vilka för- och nackdelar finns det med muntliga och skriftliga avtal?

Lawline svarar

Hej. För avtal i Sverige gäller som huvudregel formlöshet, dvs att det är tillräckligt att en överensstämmande viljeförklaring föreligger mellan parterna för att avtalet ska komma till stånd, så som muntligt avtal. Den viktigaste fördelen med ett skriftligt avtal är att avtalet utgör ett bevis på att avtalet faktiskt kommit till stånd, att båda parter har bundit sig till att uppfylla respektive avtalsförpliktelser. (Om avtalet även är undertecknat av samtliga parter så är det ur bevishänseende än bättre.) Föreligger endast ett muntligt avtal så kan det bli mycket svårt att bevisa att ett avtal över huvudtaget har slutits. Ännu en fördel med det skriftliga avtalet är att tvister mellan avtalsparterna angående deras avtalsförpliktelser lättare kan lösas då det vid ett skriftligt avtal finns på pränt vad som gäller. Parterna kan därmed själva (eller med hjälp av juridisk vägledning) vända sig till avtalet vid osäkerhet om vad som gäller för att lösa tvisten. Några specifika fördelar med muntliga avtal är svårt att peka ut, mer än att de innebär ett enklare förfarande. I vissa fall är ett skriftligt avtal överflödigt på grund av att det rör något av ringa värde eller av annat skäl (som exempelvis när du lånar ut vinöppnaren till grannen eller liknande, du förväntar dig att grannen lämnar igen öppnaren utan att ha skrivit under ett avtal om detta). En fördel med muntliga avtal är däremot att det även är ett enklare förfarande att ändra avtalsvillkoren i avtalet. Men nackdelen är återigen att det kan bli svårt att bevisa eller uttolka vad som gäller enligt avtalet, vad parterna kommit överens om, när villkoren inte finns nedtecknade. Värt att poängtera är även att det ibland uppställs formkrav för vissa avtalstyper i lag, dvs att avtalet ska ingås på visst sätt. Det kan i lagen ställas krav på att avtalet ingås skriftligen, att parterna skriver under detta och att detta bevittnas, eller att tredje man godkänner avtalet. Dessa typer av formkrav kan inte avtalas bort mellan parterna utan måste genomföras för att ett giltigt avtal ska ha uppstått. För att ta reda på om det finns formkrav för den typen av avtal som man vill sluta får man se efter i lagtexten på det lagområdet som avtalet berör. Är det exempelvis ett överlåtelseavtal om överlåtelse av fast egendom som man vill upprätta så läser man i Jordabalken, handlar det om ett testamente så läser man i Ärvdabalken, gäller det ett konsumentkreditavtal så läser man i konsumentkreditlagen osv. De olika lagarna kan du hitta på https://lagen.nu/ Vidare kan man i ett avtal som man upprättat/upprättar, även avtala om formkrav. Dessa ska alltså finnas med i avtalet i fråga och kan även avtalas bort om parterna är överens om detta. Med Vänliga Hälsningar
Angelica HageRådgivare