FrågaAVTALSRÄTTAvtal27/03/2011

Giltighet av konkurrensklausul

Hej jag har en fråga om anställningsavtal, jag har nyligen skrivit på ett avtal där det står att jag (underförstått under min anställningstid?) inte får ägna mig åt konkurrerande verksamhet (se mig som en "konsult" som arbetar åt ett företag men rent teoretiskt skulle kunna hjälpa kunder utan att gå via konsultfirman). Jag undrar vad det står i lagen om detta, och i vilken utsträckning det kan röra sig om en ogiltig del i avtalet.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Som jag förstår det, har en s.k. konkurrensklausul intagits i ditt anställningsavtal, vilken förbjuder dig från att bedriva med arbetsgivaren konkurrerande verksamhet. Denna typ av klausuler regleras i 38 § avtalslagen, se https://lagen.nu/1915:218#P38S1. Utgångspunkten är att konkurrensklausuler är giltiga i svensk rätt, men att de kan jämkas eller ogiltigförklaras om de befinns gå längre än vad som är att anse som skäligt. Denna möjlighet till jämkning sker enligt samma bedömning som vid jämkning av andra typer av avtalsvillkor enligt 36 § AvtL (se https://lagen.nu/1915:218#P36S1). Det är inte ovanligt att en konkurrensklausul kombineras med en vitesklausul. För dessa fall gäller att medan den förra kan jämkas enligt 38§ AvtL, sker bedömningen av vitesklausulen enligt 36§. Dock gäller som vanligt att domstolen måste beakta avtalet i sin helhet för att kunna bedöma skäligheten av dess klausuler. I praxis har Arbetsdomstolen (AD) vid upprepade tillfällen haft att bedöma skäligheten hos konkurrensklausuler och därvid uttalat att de ska tolkas restriktivt, d.v.s. snävt (se bl.a. https://lagen.nu/dom/ad/2010:53). Sammanfattningsvis är alltså en konkurrensklausul inte ogiltig i sig, men den kan komma att jämkas enligt 38§ AvtL om den befinns vara oskälig. Denna oskälighet kan bestå i att klausulen gäller för en oskäligt lång tid efter det att anställningen avslutats, eller att den är alltför långtgående, så att den i praktiken hindrar arbetstagaren från att utöva sitt yrke för en lång tid framöver. En konkurrensklausul som enbart gäller under anställningstiden torde dock endast i undantagsfall kunna bedömas som oskälig, bl.a. med beaktande av den lojalitetsplikt som en arbetstagare anses ha mot sin arbetsgivare. Hoppas svaret varit till hjälp! Med vänlig hälsning
Caroline NilssonRådgivare