FrågaKÖPRÄTTKonsumentköplagen25/03/2011

Avgift vid omleverans

Hej har lite frågor kring ett PS3 jag köpte på media markt har haft den 2 år och 3 månader och den slutade läsa skivor, PS3 har inga yttre påverkan utan det är något inre som har slutat fungera.... Har ingen garanti på produkten men har 3 års reklamations rätt så jag har reklamerat produkten... Men det säger att det kostar ca 2000kr att fixa den, De står för 1500kr och jag skulle få betala 500kr ... Men måste jag betala nått då jag reklamerar produkten då jag inte har orsakat problemet med PS3.... Den har skickats iväg och blivit godkänd (reklamerad) jag undrar om det kan ta ut någon avgift för att det byter ut produkten.... Media markt säger att det är sony som tar ut någon slags arbetsavgift...Men varför skulle jag betala när jag reklamerar produkten... Vill gärna ha svar på detta då jag ska ditt nästa vecka och hämta ut den ... Har kollat konsumentlagen och vad som gäller vid reklamation men hittar inget om detta.... Jag har godkänt reklamationen... Men kan man få pengar tillbaka för produkten istället? Eller hur fungerar det med det? Eller måste det bara byta ut varan? Måste verkligen få klarhet i detta... De sa att det skulle byta ut den mot en helt ny och att det lämnade 3 månaders garantin på den nya produkten kan det göra så? Hur ska jag gå tillväga? måste ju finnas generella regler som ska följas? Samt att det bör följa media markts företags policy?... Med tanke på att reklamation går under konsumentköpslagen... Tack för hjälpen / Stefan Ekström

Lawline svarar

Hej! Är det så att reklamationen är godkänd och säljaren valt en så kallad omleverans ska en sådan ske utan kostnad. Detta framgår av 26§ 3st. Konsumentköplag (1990:932) Köparen har till en början inte rätt att häva köpet, d.v.s. att få pengarna tillbaka enligt 1st. samma paragraf. I det fall att reklamationen är godkänd och företaget valt att leverera en ny vara till dig ska du inte behöva stå för några kostnader. Vänligen
Hampus JohanssonRådgivare
Hittade du inte det du sökte?