Bedrägeri

Hej! Jag har en fråga angående en brottsrubricering som jag inte riktigt förstår. Skäligen misstänkt för bedrägeri. (en överföring har gjorts från min sambos dator) och min sambo och två andra personer sitter häktade på sannolika skäl för samma brott. Händelse: A, B, C sitter häktade för att ha fört över pengar från målsägare D:s konto med hjälp av bankdosa och dator till A:s konto. A har sedan besökt bank och plockat ut dessa. Nu till frågan; Hur kan detta bli bedrägeri? Jag tycker mer att detta är stöld. Det spelar ju ingen roll rent teoretiskt om man stulit pengarna från ett konto eller ur en ficka? Mycket tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej Bestämmelsen om bedrägeri hittar man i 9:1 Brottsbalken (se https://lagen.nu/1962:700). För att det ska vara fråga om bedrägeri krävs det att någon genom vilseledande förmår någon annan till handling eller underlåtenhet som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde. Den vilseledde ska alltså ha drabbats av förlust på grund av att denne har blivit förledd av gärningsmannen att handla eller att underlåta att handla. Med vilseledande menas att någon ger en person en felaktig uppfattning. Det måste alltså föreligga ett samband mellan vilseledandet och handlingen alt. underlåtenheten. Bedrägeri är även att lämna oriktig eller ofullständig uppgift direkt till det system/anläggning som ska behandla informationen samt att vilseledande information lämnas till någon fysisk person som i sin tur överför dem till anläggningen med resultatet att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Bedrägeri är vidare även att genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process ( det inkluderar datorer, automater som tillhandahåller pengar, varor eller tjänster, t.ex. bankernas uttagsautomater, telefon- och bensinautomater samt varuautomater) så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. _Bedrägeri kan därmed exempelvis vara att lämna oriktig eller ofullständig information (vilseledande) även via elektroniska anordningar, för att genom detta vilseledande uppnå vinning (vilken man inte är berättigad till) som innebär förlust för annan._ Med Vänliga Hälsningar
Angelica HageRådgivare