Snatteri

Hej. Jag blev i december -10 tagen för snatteri. Jag var 18 år då, nu 19 år. Jag tog varor i två butiker efter varandra för ett sammanlagt värde av 599:- och vissa av kläderna var trasiga sedan larm avlägsnats. Detta var en total impulsgrej som jag aldrig gjort förut (är sedan tidigare helt ostraffad!) Värdet för de trasiga kläderna är 257:- Det papper jag fått av polisen är förundersökning gällande snatteri men nu till mina frågor. Polisen ringde för någon vecka sedan och sa att dom måste ändra detta till två händelser (dom hade inte tagit hänsyn till att det var vid två olika butiker först). Kommer det anses som stöld eller snatteri då det är från två olika butiker? Vad tror ni att jag kommer få för straff? Böter eller fängelse? Jag är djupt oroad över detta! Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej Johanna! Polisen gjorde rätt när de ringde dig för någon vecka sedan och ville ändra till två olika händelser. I och med att du tog varorna i två olika butiker blir det två olika brott som ska dömas. Vid de här två tillfällen tog du varorna med tillägnelseuppsåt. Men eftersom värdet på varorna var 599.- så bedöms tillgreppen som snatteri vid både tillfälle om inte annan omständighet talar för någonting annat (exempelvis den kränkning eller fara som gärningen inneburit). När det gäller påföljdsfrågor är det åklagare som kommer att fatta beslut om detta. Det är möjligt att åklagare kommer att skriva ut böter eftersom du är ostraffad sedan tidigare. Men det är, som sagt, åklagare som beslutar detta. Bestämmelser om snatteri och påföljd hittar du i brottsbalken BrB 8 kap 2§. http://www.lagen.nu/1962:700 Med vänliga hälsningar
Lan Le HuongRådgivare