FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/03/2011

Faderskapstalan

Har en manlig kusin som har ett barn med sin sambo. Nu väntar de barn nr 2 och ska separera. De har inte skrivit några faderskapspapper och nu hotar hans sambo med att hon ska ta barn nr 2 ifrån honom. Att han inte ska ha någon rätt till det. Är det möjligt att göra så?

Lawline svarar

Hej! problemet för din kusin är att när två personer som inte är gifta med varandra utan bara är sambos (eller ens det) får barn ihop finns det ingen presumption för att mannen i förhållandet är pappan utan det som krävs är att man går till socialstyrelsen och undertecknar en faderskapsbekräftelse. Detta framgår av 1 kap 4 § Föräldrabalken. Problemet i ditt fall är att det krävs att modern samtycker och det verkar ju som om modern i ditt fall inte tänker samarbeta till detta. Istället får din kusin försöka få faderskapet fastställt genom dom. Din kusin har dock inte rätt att föra talan själv utan det han bör göra är att kontakta socialnämnden, förklara situation och se till att de istället väcker talan. De kan dessutom se till att DNA-undersökning kommer till stånd så att släktskapet kan bli säkert utrett. Att din kusins sambo tar barnet ifrån din kusin är inte troligt då Socialnämnden är skyldig att utreda vem som är pappa till ett barn (ett barn ska aldrig riskera att bli utan fastställd fader.)
Lawline RådgivareRådgivare