Preskriptionstid av våldtäkt och tjänstefel

Har en lång fråga och ska försöka fatta mig kort med så mkt info som möjligt. För 12 år sedan när jag var 16 år blev jag våldtagen av en man i min närhet. Väl inne på polisstationen skickades vi vidare till en annan polisstation för de sa att vi hamnat fel. Vi åkte till den andra men där sa de att det var den första polisstationen vi varit på så vi fick vända igen och åka tillbaka till den första polisstationen. Vi fick sitta ner bland alkisar och drogmissbrukare i väntan på förhör kl 05 på morgonen. Jag blev förhörd av en polisman tillsammans med min pappa. Polismannen frågade efteråt fall jag ville åka till sjukhuset och ta prover vilket jag inte ville. Mannen som våldtagit mig hade supit mig full och varit där ingen annan någonsin vatt. Jag ville bara hem och sova och vakna upp från mardrömmen. Ingen sade till mig att detta kan vara avgörande för att få honom fälld. Så det fanns ingen dna och inga skador dokumenterade i mitt fall. Fallet lades ner. Jag har under alla dessa år mått psykiskt dåligt och anklagat mig själv för att jag artigt tackade nej till att bli undersökt. Förra veckan kontaktade jag VC igen pga av depression och berättade åter igen vad som får mig att svikta och om min dåliga självkänsla och självförtroende. Denna läkare har arbetat inom psykiatrin och brottsväsendet och sa att poliserna har begått tjänsefel i ditt ärende och så här får det absolut inte gå till. Läkaren skulle plisanmäla detta då hon har anmälningsplikt. Vad kommer nu att hända. Jag blev så ckockad över att någon faktiskt blev så illa berörd av min historia och genuint trodde på mig då jag alltid känt att ingen trott på mig tidigare, att jag glömde fråga henne vad detta innebär. Kan mitt fall prövas på nytt? Blir det tal om skadestånd? Helst av allt vill jag bara se han innaför lås och bom och hoppas att han ska få lida i lika många år som jag fått lida. Jag är mest rädd för att han kan fortsätta som vanligt, med sin sexuella lust till barn och ungdomar. Mvh

Lawline svarar

Hej, För det första vill jag uttrycka mina största sympatier för det fruktansvärda brott du har utsatts för och det bemötande du fått. Att du inte fick bättre hjälp i en sådan situation är mer än beklagligt. Om vi börjar med det första brottet så låter det som något som skulle bedömas som en våldtäkt. Eftersom detta hände för 12 år sedan utgår jag från att det skedde någon gång under 1999. Då är inte längre den nuvarande våldtäktslydelsen i 6 kap 1§ Brottsbalken tillämplig (se https://lagen.nu/1962:700 ). Däremot bör det du utsatts för även med den äldre lydelsen (som trädde i kraft i juli 1998) anses som våldtäkt, det finns bl.a. ett rättsfall från 1997 där alkoholpåverkan i samband med andra orsaker har bedömts som våldtäkt. Med den lydelsen skulle din förövare kunna få ett fängelsestraff på högst 6 år, om brottet bedöms vara av normalgraden. Dessvärre bedömer jag det som att detta brott redan har preskriberats, det vill säga gärningsmannen kan inte dömas för brottet eftersom för lång tid har gått sedan brottet begicks. Preskriptionstiden för brottet är nämligen 10 år eftersom brottet inte kan ge fängelse i mer än 6 år, se 35 kap 1§ 3 punkten Brottsbalken. Vidare så är det svårt att bedöma om polisen har begått ett tjänstefel i sitt agerande utifrån de uppgifter jag har. I 20 kap 1 § Brottsbalken finns denna reglering. Det krävs att man kan anse att detta agerande utgör någon form av beslut (myndighetsutövning) från polisens sida samt att polisen då åsidosatt vad som gäller för hans arbete och detta fel får inte heller vara ringa. Jag har försökt hitta ett svar på om agerandet skulle bedömts som ett sådant fel men har tyvärr inte hittat ett svar. Om vi utgår från att det är möjligt att detta kan bedömas som ett tjänstefel så är tyvärr även detta brott preskriberat. Preskriptionstiden är för ett normalt tjänstefel 5 år, se 35 kap 1§ 2p brottsbalken. Att brotten inte kan leda till att en påföljd kan utdömas betyder dock inte att din rätt till skadestånd har försvunnit. En talan om skadestånd är alltså möjlig. Hoppas detta besvarat dina frågor Med vänlig hälsning Maja Karlsson
Maja KarlssonRådgivare