Särkullbarn och fast egendom

Jag o min fru har två gemensamma barn. Jag har dessutom två barn i ett tidigare äktenskap. Lag farten på vårt hus står endast på mig. Om jag avlider före min fru är frågorna: Är det bättre att båda eller endast min fru står som lagfaren ägare till huset eller kan vi genom ett gåvobrev (bodelning inom äktenskapet?) se till att hela huset ägs av min fru? I så fall ingår väl inte detta i ett eventuellt arv efter mig? Jag vill inte att mina barn i tidigare äktenskap ska betyda att min hustru skulle tvingas lämna hus o hem. Vi har ett testamente där mina tidigare barn bara har rätt till sin laglott och ingen arvslott.

Lawline svarar

Din fru äger redan halva fastigheten om ni är gifta. Om du avlider före henne har dina särkullbarn enligt testamentet du beskriver rätt att få ut sin laglott. Om din egendom endast utgörs av den fastighet där du och din nya familj bor kan det bli så att din nya fru måste kompensera dina barn motsvarande laglotten. Arvet efter dig skulle alltså blir halva fastigheten som ska delas mellan dina fyra barn. Eftersom du förodnat i testamente att dina särkullbarn endast ska ha rätt till sin laglott får de mindre andelar än barnen du har med din nuvarande fru. Dina särkullbarns andelar i fastigheten utgörs alltså av 6,25 % vardera. Om hela ditt arv utgjörs av 50% av fastigheten blir fördelningen på följande sätt. Laglotter 25% av fastigheten som ska delas lika mellan dina fyra barn 25 % som du genom testamente kan förordna till vem du vill. Om din fru inte har möjligheten att lösa ut dina särkullbarn kan hon bli tvungen att sälja huset. Det finns dock en möjlighet att anteckna i testamentet att den avlidne önskar att särkullbarnen avstår från sitt arv till förmån för den efterlevande makan och att särkullbarnen ärver efter henne istället. Det är dock upp till särkullbarnen om de vill ha ut sitt arv direkt eller vänta tills den efterlevande makan dör. Se 3 kap. 9 § ÄB. https://lagen.nu/1958:637 Om du vill att din fru ska stå som ensam ägare på huset måste detta regleras i ett äktenskapsförord som registeras hos tingsrätten. Då finns det ingenting för dina särkullbarn att ärva efter dig. Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare